C# da basit bileşenlerin kullanımı ve özellikleri


Bu yazımda textbox, buton,label,formun kullanımını ve bunların özelliklerinden biraz bahsedeceğim.Bunlarla ilgili bir de örnek program yapacağım. Daha önce bahsettiğim gibi öncelikle yeni bir proje yaratıyoruz. Ekrana gelen formun üzerine Toolbox‘tan bir Button, bir Textbox ve bir de Label ekliyoruz. Toolbox ekranda görünmüyor ise View menüsünden şu yazımda daha önce bahsettiğim gibi açabilirsiniz. Daha sonra tasarımını yapıyoruz. Ben şu şekilde yaptım , siz de istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.

Şimdi bu bileşenlerin özelliklerini, isimlerini değiştirelim.

Formun herhangi bir yerine mause ile tıklayıp F4 tuşuna basıyoruz ve Properties panelinin gelmiş olması lazım. Burada en çok kullanılan özelliklerden biraz bahsetmek istiyorum:
(Name) : Formun ismini değiştirmemizi sağlar. Bu isim değitirme yada isim vermenin dikkat edilmesi gereken bazı hususları vardır. Bunlardan biri asla Türkçe bir karakter içeren ve rakamla başlayan bir isim kullanmamamızdır. Diğeride programlama dilinde geçerli olan anahtar kelimeleri kullanmamaktır.(örn;int,string vs.. ). Daha fazla bilgi ve standart isimlendirmeler için buradan bilgi alabilirsiniz.
AcceptButton : Form üzerinde klavyedeki “Enter” Tuşuna basıldığı zaman hangi butonun iş yapması gerektiğini gösterir.
BackColor : Formun arkaplan resmini değiştirmemizi sağlar.
BackgroundImage : Aynı şekilde forma arkaplan resmi koymamızı sağlar.
BackgroundImageLayout : Eklediğimiz resmin Uzatma,Ortalama,Zoom gibi özelliklerini değiştirebiliriz.
CancelButton : AcceptButton da olduğu gibi bu sefer de klavyede ki “ESC” tuşunun hangi butonla ilişkilendirileceğini gösterebiliriz.
Font : Formun Yazıyla ilgili olan bütün özelliklerini değiştirmemizi sağlar (örn;yazı tipi,yazı boyutu, kalın , italik vb.). Bu diğer bileşenler için de aynı şekildedir.
FormBorderStyle : Bu özellik Formun görünümünü değiştirmemizi sağlar. Mesela;

  • Sizable da formun çevresindeki Borderları(sınırları) kullanıcı program çalıştığında büyütüp küçültebilir.
  • FixedSingle’da ise Borderları kullanıcı değiştiremez.
  • Fixed3D de ise yine kullanıcı borderları değiştiremez fakat bunun dışında formunuz 3D bir görünüm alır.
  • FixedDialog’da da Borderlar değiştirilemeyip bir de formun iconu görünmez.
  • FixedToolWindow’da borderlar değiştirilemez birde hem icon görünmez hemde ekranı kapla ve Taskbar’a gönder gibi butonlarda görünmez.
  • SizableToolWindow’da ise FixedToolWindow’dan farkı borderlar değiştirilebilir.

Icon : Formun Tag(başlık)’ında bulunan iconu değiştirebiliriz(.ico formatında olmalı)

MaximizeBox : Ekranı kapla butonun açık yada kapalı olma durumunu değiştirir.

MinimizeBox : Taskbar’a göndermemize yarayan butonun açık yada kapalı olma durumunu değiştirir.
Opacity : Formun saydamlık ayarıdır.
StartPozition : Formun açıldığı zaman nerede görünmesi gerektiği değiştirilir.
Text : Formun başlığını değiştirebiliriz.
WindowState : Formun açılırken normal, ekranı kapla, yada taskbar da açıl gibi özelliklerini belirleyebiliriz.

Şimdilik önemli özellikleri bu kadar gerek oldukça diğerlerinden de bahsedeceğim. Aynı şekilde Butona,textboxa veya Label’a tıklayarak F4 tuşuna basarak properties lerini değiştirebilirsiniz. Fakat şimdilik (Name) özelliği aynı kalsın ki aşşağıda ki kodumuz çalışabilsin.

Formumuzu istediğimiz gibi dizayn ettikten sonra kod kısmına geçeceğim. Ben kodların anlaşılır olması için şimdilik varsaylan özelliklerini değiştirmedim.

Butona çift tıklayarak kod kısmına geçiyoruz. Ve şunları imlecin bulunduğu yere yazıyoruz. Yani şu şelilde;

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
label1.Text = textBox1.Text; // Burada amaç textbox içerisine yazılanı Label de döstermek
}

Bende Button1 yazılan yerde sizin butona verdiğiniz ismin görünmesi gerek eğer değiştirdiyseniz. Yada label1 ve textBox1’de de sizin değiştirdiğiniz isimlerin gelmesi gerek.
Bu kodları yazdırdıktan sonra F5 tuşu yada üstte görünen yeşil play butonuna benzeyen buton ile programımızı çalıştırıyoruz. Bunun bir diğer yoluda üstteki menülerde Debug menüsünden Start Debugging sekmesini seçmektir. (Eğer sizde o play butonu görünmüyorsa  Menülerin olduğu yere sağ mause tuşu ile tıklayıp açılan menüden Standart sekmesini seçerseniz gelecektir)
Programımızı çalıştırdıktan sonra şimdilik sadece karakter girmek şartıyla deneyebiliriz. Başka bir şeyin girilmesinde ki buglar hakkında daha sonraki yazılarda ele alacağım.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s