Değişkenler ve Tipleri


Hemen hemen bütün programlama dillerinde kullanılan hatta muhakkak olması gereken ve programın anlaşılırlık,kolaylık gibi özellikleri için kullandığımız kelime veya kelime gruplarıdır. Çok uzun bir cümle oldu yani ; değişkenler adı üstünde değişken olan sayı veya bir text olabilir. Bir örnekle sanırım daha iyi anlaşılır. Fakat ondan önce biraz değişken tiplerinden bahsetmek isterim.

Bunlar tamsayı olanlar:

Bit__ _____Yazılış __________Değer Aralığı

8                     byte                         0 – 255
8                    sbyte                        -128 – 127

16                  short                        -32768-32767
16                 ushort                       0 – 65535

32                   int                            -2.147.483.648 – 2.147.483.647
32                 uint                            0 – 4.294.967.295

64                 long                          -9.223.372.036.854.775.808 – 9……….807
64               ulong                         0 – 18.446.744.073.709.551.615

Ondalıklı Sayılar için:

Bit__ _____Yazılış __________Değer Aralığı

32                 float                             7  rakam
64               double                         15 rakam
128            decimal                        28 rakam

Karakterler için :

Bit__ _____Yazılış __________Değer Aralığı

16                  char                          0 – 65535

Bir de true false döndüren, yani doğru veya yanlış olmak üzere iki seçenek döndüren boolean tipi var;

16                  bool                            true – false

C#’da değişken tanımlarken kullandığımız şablon şu şekildedir :

degiskenTipi degiskenAdi; //Burada değişkeni sadece tanımlarız fakat henüz değer atamamış oluruz.

degiskenTipi degiskenAdi = 123123; //Burada ise değişkeni tanımlarken bir değer atamış olduk.

Şimdi basit bir örnekle Formda bir buton ve 3 tane textbox yardımı ile çarpma işlemi yaptıralım.
Butonun Click eventine ;

byte rakam1 = Convert.ToByte(textBox1.Text);
byte rakam2 = Convert.ToByte(textBox2.Text);
byte sonuc = Convert.ToByte(rakam1 * rakam2);
textBox3.Text = Convert.ToString(sonuc);

Buradaki ilk değişkenimiz rakam1 : 1.textbox’a girilen metnin byte’a çevrilmiş halini içerisinde tutar.
rakam2 : 2.texbox’ı
sonucta ise rakam1 ve rakam2 değişkenlerinin çarpıldıktan sonraki değeri tutulur ve son satırda da sonuc değişkeni string’e dönüştürüldükten sonra textbox3’ün textinde görüntülenir.

String : sonuc değeri Byte tipinde olduğu için textbox bunu text olarak alamaz ve hata verir. Bunu engelleme için sonuc değerini string biçimine çeviririz ve textbox’ın text inde görünmesini sağlarız.

Reklamlar

One comment on “Değişkenler ve Tipleri

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s